En reise til varmere strøk!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Det er sent onsdagskveld og jeg nyter er glass rødvin. Det er ikke ofte jeg unner meg det. Kroppen er ikke så glad i alkohol, men i ny og ne hender det at det virkelig smaker! Dagen i dag har vært utrolig varm, men jeg klager ikke! Fordi hver dag som går uten smertestillende er en lykke for en revmatismepasient. Nå går jeg imidlertid på et spesialpreparat, Olumiant, etter ulike forsøk med Metotreksat og Benepali. Det har vært en sann lykke og når jeg nå etter endel infeksjoner har gått på dette i lengre tid kjennes kroppen langt mere samarbeidsvillig ut.

 

 

FOTO: Ingleson

 

Vår, sommer og senhøst er gode måneder i Norge for en revmatiker, men hvert år når september melder sin litt kalde og fuktige ankomst sier kroppen klart i fra at dette er et klima i krig med alle kroppens ledd. Jeg tenker jeg er privilegert som har så mange gode måneder i året, men et er ikke tvil om at kroppen fra september til mars kjenner at revmatisme ikke bare er en diagnose, men en autoimmun sykdom som gjør sitt til at hverdagen preges av smerter.

 

FOTO: Ingleson

 

Når jeg nå nyter liver på en altan ved Middelhavets kyst er det en helsemessig gevinst mange ikke kan forstå rekkevidden av. Det å være tilnærmet smertefri, kunne gå noen hundre meter og sitte å spise et måltid uten at kroppen kjennes stiv og verkende ut er faktisk en velsignelse. Når en da kan nyte denne varmen i oktober/november og i januar/februar, blir det å være kronisk syk enklere å leve med. Det er bare så synd at mange ikke har råd eller anledning til å reiser til varmere strøk.

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg hadde ikke hatt denne muligheten hadde det ikke vært for gjestfri familie som åpner dørene for besøk hele fire uker i strekk. Det er en gave få kan ane rekkevidden av! Det å oppleve bedret helse, fysisk mestring, deilig sunn mat og sosial kontakte, en gave jeg virkelig vet å sette pris på. Etter en vinter med corona, nedstenging og reisebegrensninger, har det blitt enda tydeligere hvor kjærkomne disse oppholdene faktisk er!

Så her sitter jeg altså, en helt vanlig onsdags kveld med mitt lille glass rødvin og ser utover Middelhavet. Jeg gleder meg over hver enkelt dag og samvær med mennesker jeg virkelig bryr meg om. Bedre kan vel ikke livet være, kan det vel?

 

Du er velkommen til å  følge min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Du finner meg på Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

 

FOTO: Ingleson
3 kommentarer

3 thoughts on “En reise til varmere strøk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *