En reise til varmen er ren lykke for “vinterdeprimerte”.

Categories Blogg
LA CALA DE MIJAS COSTA
FOTO: Ingleson

 

Det er ingen hemmelighet at jeg er en av mange som elsker varme og godt vær. Riktignok ikke for varmt, men mellom 18 og 23 grader er drømme temperatur for meg! Det er en av grunnene til at jeg trives så inderlig godt med å bo i Larkollen, på folkemunne kalt Norges riviera! Her er det tidlig vår, en fantastisk flott sommer og deilig senhøst.

FOTO: Ingleson

 

Når vinteren kommer kryper jeg imidlertid inn i meg selv. Ikke bare blir jeg inaktiv og stillesittende, jeg har siden 1996 opplevd å gå inn i det mange kaller for vinterdepresjon. De feste av oss påvirkes av dagslysvariasjonen fra årstid til årstid og det er vanlig å oppleve humørsvingninger  i mild form. En tilstand de fleste lever greit med. Vinterdepresjon er imidlertid en tilstand som typisk dukker opp i mørketiden og de som er diagnostisert med vinterdepresjon, reagerer mye sterkere og alvorligere når det går fra sommer til høst og vinter. (NHI.no)

ROGNEBÆR I EIDFJORD
FOTO: Ingleson

 

Etterhvert har lært meg selv og kjenne. Jeg har lært meg hvordan organisere livet på en måte som forhindrer de mest destruktive sidene. For meg handler det mye om sosial isolasjon, det å slutte å spise og å slite med normal døgnrytme. Dette har jeg altså levd med i så mange år at det er blitt min egen private “høststorm” som dukker opp til faste tider hvert år. Jeg har heldigvis fungert godt i familieliv, arbeidsliv og blant nære venner. Jeg er ikke spesielt utadvendt men lever godt med “min flokk” som kjenner meg, setter pris på meg og som vandrer sammen med meg!

FOTO: Ingleson

 

Nå, når jeg nå ikke lengre er i jobb, er jeg så heldig at muligheten for å reise sørover har åpnet seg. Det gjør månedene fra oktober til mars mye enklere å komme igjennom. Det å bryte opp mørketiden i varmere strøk er ikke bare et gode for den fysiske helsen, det er en gave for den psykiske helsen også. Jeg blir rett og slett gladere av det og jeg forkorter de tyngste månedene i hver ende.

FOTO: Ingleson

 

Å her sitter jeg altså en varm november ettermiddag og ser utover Middelhavet. Snart går turen ut for å spise. I kveld skal jeg kose meg med deilige lammekoteletter på El Cortijillo. Jeg har fortsatt 11 dager igjen før turen går nordover igjen, noe jeg er enormt takknemlig for!

FOTO: Ingleson

 

Når jeg så lander i vinternorge i midten av november er det ikke lang tid til igjen til advent. Adventstiden er en tid jeg setter utrolig pris på. En ventetid fylt med god stemning og juleforberedelser der jeg tidvis senkede skuldre. Jeg koser meg med å ordne og stelle i stand til jul, og selve julefeiringen forbeholdes nære og kjære. Sånn finner jeg min egen rytme og lever det livet jeg synes er godt å leve!

DETTE ER MIN HVERDAGSBLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å  følge min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Du finner meg på Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
8 kommentarer

8 thoughts on “En reise til varmen er ren lykke for “vinterdeprimerte”.

  1. Ja, det gjelder å organisere livet best mulig, når man har muligheten til det. Det er så fint og koselig i Cala de Mijas! Jeg og vi skal nedover til sol og varme i jula. Gleder oss!

  2. Det er godt det finnes muligheter for å få bedring i en vinterdepresjon og et ettermiddag med å beskue middelhavet må jo være terapi i seg selv. ❤💪

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *