Med grovbrød i bagasjen!

Categories Blogg

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg er en av de som lager det meste av mat fra grunnen. Det være seg bakst, middag og desserter. Den siste tiden har jeg dessuten fokusert spesielt på kostholdet. For de av dere som har fulgt «Min kostholds reise» er dette et fokusområde fortsatt selv om Frisklivssentralens kurs er over.

En av de tingen som har vært viktig for meg er å spise mer fiberrikt kost og sunnere karbohydrater. Jeg har derfor gjenopptatt det med brødbaking. Det å bake sitt eget brød er i og for seg ikke noe underlig. Det er det mange som gjør.

Det å bake brød for å ha med seg på ferie i Spania kjennes noe mere sært ut. Jeg er imidlertid mektig lei alt det «hvite brødet» og har ikke funnet noen gode alternativer når det gjelder grovbrød. Når jeg er i en så god utvikling i forhold til egen kostholdsendring, føltes det altså som et godt alternativ å ha med hjemmebakt brød i bagasjen.

 

FOTO: Canva

 

Jeg gikk for et «Enkelt hjemmebakt brød for nybegynnere» som jeg fant på bloggen «Bollefrua». Ikke bare var det enkelt, det var smakfullt også! Jeg lagde nemlig noen rundstykker jeg hadde med som niste på flyet. Ja, jeg er faktisk blitt så voksen at det å ha med egen niste på flyturene er helt ok. Det er billig, smakfullt og sunt!

FOTO: Skjermbilde fra blogg “Bollefrua

 

Historien ender imidlertid ikke med det. Jeg skal nå være fire uker i Spania og har selvfølgelig ikke med ferdigbakt brød til alle disse ukene. Jeg har faktisk tenkt til å bake rundstykker mens jeg er her nede. Store saftige rundstykker med havregryn, solsikkefrø, gresskarkjerner og linfrø. Det har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra!  Så langt takker jeg «Bollefrua» for en lettvin og deilig oppskrift. Nå skal jeg nyte sol og varme, så får tiden vise hvordan dette prosjektet ender!

 

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Med grovbrød i bagasjen!

  1. Jeg bor i Spania i tilsammen 5 – 6 måneder hver vinter, og jeg baker alt brød selv. Spansk hvetemel fåes både som fint og sammalt fint, og speltmel finnes også. Men jeg har til gode å finne grovt sammalt spansk mel. Det finnes norsk og svensk rugmel og grovmel i noen butikker, men ikke i Mercadona.
    Gjær finnes også, både tørrgjær og fersk. NB. Levadura polvo er bakepulver. Levadura fresca er fersk gjær.

    1. Takk for god informasjon. Jeg bor her to måneder i året, så det er første gang jeg kaster meg over det å bake brød her nede. Jeg tenker det blir med havregryn, solsikkefrø, linfrø 🥰

    2. Levadura (en) polvo er definitivt ikke bakepulver, uansett hvor i Spania du måtte befinne deg, og uansett hvilken dialekt du tror du behersker. Du tenker nok på levadura química (en polvo = kornet / malt). Gjær er ikke alltid fersk i Norge heller, det gjør den ikke til bakepulver av den grunn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *