På tre hjul i svingen!

Categories Blogg

Reklame | Rohnisch

 

FOTO: Ingleson

Ja du leste helt riktig; På tre hjul svingen! Jeg er så privilegert at jeg kvalifiserer til en glimrende støtteordning fra NAV, en trehjulssykkel med ”elmotor”.

I landet vårt kommer det altså noen fra myndighetene med en splitter ny trehjulssykkel, bygd spesielt for sånne som meg. Jeg har nemlig leddgikt, er stiv som en stokk og har ekstremt dårlig balanse. Så skal jeg ærlig innrømme at terskelen for å ta imot en ”trehjuling” var ganske stor, men alternativet var å sitte inne å la kroppen “råtne” bort” sakte men sikkert og det blir man verken frisk eller gammel av! Bevegelse og lett trening er jo faktisk den beste medisinen for sånne som meg.

 

FOTO: Ingleson

 

Sent på høsten i fjor fikk jeg vidunderet levert på døren og jeg fikk tatt et par prøveturer. Nå skal det sies at det er svært lenge siden jeg i det hele tatt satt på en sykkel, så spenningen var ganske stor. Etter noen litt forsiktige turer på parkeringsplassen skjønte jeg fort at dette kom til å bli min nye “treningskamerat”.

Det er imidlertid først i år jeg har fått kjenne på nytten og gleden av sykkelen. Det har blitt gøy å bevege seg, eller “trene” som noen så fornuftig kaller det. For det er jo faktisk trening.

 

FOTO: Ingleson

 

Sykkelen har syv gir og fire valgfrie nivåer på bruk av hjelpemotor. Det vil si at jeg faktisk kan sykle helt vanlig hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg så ofte jeg kan. Jeg har alt for lenge sittet inne begrenset av en kranglete helse, så jeg er lykkelig over muligheten til å komme ut i nærområdet og se steder jeg aldri har sett.

Å så mye mere jeg får oppleve enn trening. Å kunne sykle til brygga for å bade, sykle til nærbutikken for å handle, sykle innover i marka å se kornet modnes og vaie i vinden og høre fuglene kvitre i en stille skog uten lyden fra biler og masse mennesker. Det gir meg mulighet til å få oppleve hverdagslige ting på lik linje med friske mennesker og fet har vært en enorm glede etter flere år med stillesitting.

 

FOTO: Ingleson

 

Så er det følelsen av naturen da. Lukten av liljekonvall om våren, lukten av nypløyet jorder og skogen som tørker opp etter en regnskur og lukten av saltvann. Det er lukter en aldri får med seg når en setter seg i bilen for å kjøre til nærmeste strand eller på besøk til venner. Det er nesten som å gjenoppleve barndommens lykkelige øyeblikk av frihet når en sitter på sykkelen og kjenner sola stikke i ansiktet og vinden stryke lett over huden.

 

FOTO: Ingleson

 

Å ja, jeg har syklet mye! Riktignok i min egne meget begrensede målestokk, men jeg har vært på steder jeg aldri hadde drømt om å nå uten bil. Jeg har dratt på tur med venninner jeg ikke har delt sånne opplevelser med så lenge jeg kan huske og tatt sykkelen i tilfeller der jeg tidligere måtte ty til bil. Det er virkelig et privilegium å kunne være med på vanlige aktiviteter sammen med vanlige mennesker! Det gir ikke bare god fysisk helse, det er uvurderlig for den psykiske helsen også. Å det skal en virkelig ikke kimse av

Rohnisch

 

Så det var virkelig verdt bryet å bryte noen” indre tabuer” for å ta imot hjelpemidler og ikke være som alle andre. Jeg har vunnet over meg selv og sofakrokens lune favn, jeg kommer meg forbi dørstokkmila og ut i frisk luft, jeg blir fylt av glede og energi og jeg blir langt hyggeligere for mine medmennesker å være sammen med. Støtteordning fra NAV er rett og slett en vinn – vinn situasjon for meg!

 

Du finner meg på Instagram som: midtveis.i.livet

Du kan også følge min FB gruppe; https://www.facebook.com/groups/334892231659146

 

FOTO: Ingleson
8 kommentarer

8 thoughts on “På tre hjul i svingen!

  1. Så positiv og flott lesning! Vi er superheldige her i Norge som har disse ordningene. Lykke til med flere gode sykkelturer. Jeg heier på deg:)
    Hilsen ei som formidler slike fine hjelpemidler via Nav.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *