Å leve med revmatisme!

Categories Blogg

Reklame | Indiska

FOTO: Canva

 

I februar 2018 fikk jeg diagnosen Revmatoid artritt (RA). En kronisk og progressiv betennelses-sykdom med betennelser i ulike ledd. Jeg ble raskt diagnostisert på grunn av svært høy CRP og høye verdier anti-CCP (ACPA) Kombinert med leddvæske i flere ledd, leddstivhet og smerter var det ingen tvil om diagnosen.

Det ble igangsatt relativt aggressiv behandling med Metotreksat, men på grunn av økte leververdier måtte jeg ta en behandlingspause for så å begynne med en annen medisin, Benepali. Også denne ga relativt kraftige bivirkninger i form av lavt antall røde og hvite blodlegemer.

Over en periode på to år hadde jeg store smerter på grunn av selve sykdommen i tillegg til disse bivirkningene av medisin. Mot slutten av 2019 ble det av overlegene på reumatologisk avdeling besluttet å søke Helfo om et annet preparat, Olumiant.

 

FOTO: Ingleson

 

Etter tre måneder begynte jeg å kjenne virkningen av de nye medisinen og det var en sann velsignelse! Det hjalp også at det gikk mot vår og varmere tider.

Når vi da er inne på dette med varmere tider er det like facinerende hver gang jeg reiser sydover og oppleve i praksis at klima og temperatur faktisk har betydning for smerte og funksjonsevne.

Det er utført relativt få studier på effekt av klimabehandling. Men samtlige har konkludert med at pasienter med revmatoid artritt, Bekhterevs sykdom og psoriasisartritt blir bedre etter fire ukers klimabehandling.

Blant flere forhold som bidrar til nedsatt funksjonsevne, er smerte den viktigste. Opphold i subtropisk klima fører ofte til mindre smerte og stivhet og/eller mindre engstelse for å få smerte i affiserte ledd ved bevegelse. Pasienter som får behandling i varmt klima, vil derfor lettere kunne utføre fysiske aktiviteter

Kilde: Utenlandsbehandling av pasienter med revmatisk sykdom.

 

FOTO: Ingleson

 

For meg personlig er året i stor grad delt inn i to faser.

Den ene perioden går fra september til mars, der jeg er plaget av leddstivhet, smerter og nedsatt funksjonsevne. Det er en periode der jeg i stor grad opplever å være inaktiv.

Den andre perioden går fra april til og med august. Det er en periode der jeg lettere kan bevege meg, være i fysisk aktivitet og opplever betydelig redusert smerte og leddstivhet. Det er til en viss grad denne perioden jeg kjenner meg “levende” og “funksjonsdyktig”!

Jeg er imidlertid plaget med selektiv hukommelse. Jeg blir like overrasket hver høst når symptomene plutselig melder sin ankomst. Det er som om jeg har glemt hvordan kroppen er når symptomene og leddstivheten kommer krypende sammen med høststormene og regnværet.

 

FOTO: Ingleson

 

I våres var jeg to uker i Spania og opplever en formidabel funksjonsforbedring. Jeg klarer å gå turer, sitte stille et helt måltid uten smerter, å skjære brød, gå å handle og å knyte skoene mine.

Det jeg virkelig kjenner forskjell på er å gå i trapper. Jeg klarer vanligvis kun å ga ett trinn av gangen, men de siste tiden har jeg kunnet sette den ene foten ned på ett trinn og den andre foten ned på neste trinn. Sånn som “vanlige” mennesker går i trapper.

Jeg kan faktisk talt ikke huske sist jeg gjorde det! Så er det kanskje småting i hverdagen for mange, men for meg viktige påminnelser om at livet med  Revmatoid artritt definitivt er bedre i varmen!

 

Indiska

 

DETTE ER EN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Å leve med revmatisme!

  1. Uff, det der ser ikke ut til å være noe greit å ha i det hele tatt. Mamma har det samme og jeg ser hvordan hun verker innimellom (for tiden hver dag). Hun skal nå i gang med å prøve ny medisin og jeg håper virkelig den hjelper for henne og det er godt å lese at din medisin nå virker for deg. Og er sikkert helt perfekt å være i varmen. ☀

    Ha en fin lørdag 😍

  2. Det er bra at du har funnet den riktig medisin og at du har det bedre der du er. Kunne tenkt meg dit, men det lar deg ikke gjøre I nåværende tidspunkt.
    Ha en fin dag og kos deg der:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *