Badegjestene, både elsket og hatet.

Categories Blogg

Reklame | Cellbes

FOTO: Ingleso

 

Langs norskekysten ligger et utall av små ferieparadis som hver sommer frekventeres av hotellgjester, hyttefolk og campinggjester. Jeg er vokst opp med at de folkemunne gjerne ble kalt badegjester. Badegjest er generelt en betegnelse på gjest på et badested, men brukes omkring Ytre Oslofjord og nærmeste del av Skagerrakkysten om sommergjester fra hovedstadsområdet. Betegnelsen er brukt lenge, trolig siden slutten av 1800-tallet.

På slutten av 1800-tallet var det vanlig at lokalbefolkningen leide ut sine bolighus om sommeren mens de selv flyttet i bryggerhuset. I denne tiden ble også flere pensjonater etablert på de mest populære feriestedene ved Oslofjorden. Uttrykket “badegjest” ble brukt i denne betydningen fra Telemarks-kysten til Østfold. I samme område kunne man finne Badeanstalter eller “kurbad” med røtter langt tilbake på 1800-tallet. Det var flere av dem ved Oslofjorden, ett av de mer kjente var “Sandefjord kurbad” som ble etablert av legen Heinrich Arnold Thaulow og som var i drift fra 1837. Et annet var “Moss Kurbad”. Institusjonen ble åpnet i 1835 som «Moss Søbadindretning», etter initiativ fra David Vogt, Hans Chrystie, Mathias Gude, P. C. Peterson og Wankel.

 

FOTO: Nasjonalbiblioteket -public domain

 

Betegnelsen “badegjest” indikerer at bading i salt sjø og sol var hovedbeskjeftigelse for de første sommergjestene. Slike aktiviteter ble lenge sett på med liten forståelse fra store deler av lokalbefolkningen. Det var i realiteten en kulturkollisjon mellom urbane hovedstadbeboere og kystfolk. Badegjestene etterspurte for eksempel toalett (innedo) og veranda til spiseplass. De innfødte så med undring på folk som ville “drite inne og eta ute”. De to gruppene så på hverandre med forundring og en viss skepsis. På samme tid var store deler av lokalbefolkningen helt avhengig av den ekstrainntekten badegjestene ga. Mange hadde dårlig råd så det å huse eller pleie pengesterke badegjester var en kjærkommen inntektskilde for de fastboende.

 

FOTO: Nasjonalbiblioteket – public domain

 

Larkollen fikk i første halvdel av 1900-tallet ry som bade- og feriested,. Pet meste fantes det to hoteller og flere pensjonater. Røeds Hotell bel startet i 1899 og lå i Billmannsbakken i Larkollen frem til det ble solgt i 1986. Støtvig Hotel tok imot sine første gjester  rundt 1900 og var i mer enn hundre år et av Oslofjordens mest særpregede og anerkjente badehoteller.  Det gamle hotellet ble revet i 2011 og den 11.11 kl.11 i 2013 åpent nye Støtvig hotell med brask og bram!

FOTO: Ingleson

 

Støtvig Hotel ligger helt i vannkanten i den lune Støtvigbukta i Larkollen. Hotellet har blant annet sandstrand, spa-avdeling og egen marina. Hotellet tilbyr et rikt utvalg av aktiviteter, så det sier seg selv at Larkollen fortsatt er et svært populært feriested. I sommerhalvåret bidrar tilreisende feriegjester til at innbyggertallet mer enn dobles  når hotellets gjester sammen med hytte- og campingturister inntar det lille tettstedet. Det er også mange fra Mosseregionen som reiser til de fine strendene på Larkollen. Larkollen er rett og slett et nydelig sommerparadis!

 

FOTO: Ingleson

Selv kom jeg flyttende til Larkollen i 2012. Jeg har min historie fra “Vestfoldsiden”, men kunne rett og slett ikke motstå idyllen Larkollen når vi skylle flytte fra Oslo til et mindre sted ved kysten i nærheten av saltvann, tank og tare! Selv stortrives jeg på dette lille stedet, og nyter å ha sjøen som nærmeste nabo. Jeg lever imidlertid et ganske stille og tilbaketrukket liv store deler av året. Når sommerferien nærmer seg gleder jeg meg imidlertid over det blomstrende tilbudet Larkollen har å by på. Larkollen er er fantastisk sted og tilbringe sommerferie i, og jeg som fastboende pleier å si at jeg har leilighet i Larkollen om vinteren som “gjøres om” til hytte for nære og kjære om sommeren.

 

Cellbes – morgenkåpe//Cellbes – morgenkåpe//Cellbes – morgenkåpe//Cellbes – morgenkåpe

 

Tilbaketrukket og innadvent som jeg er, kjenner jeg allikevel på en enorm tilfredshet når roen sakte men sikkert senker seg i september/oktober. Dager med sol nytes i stille og rolige omgivelser. Jeg trekker jeg et lettelsens sukk, som generasjoner før meg nok også gjorde, når sommersesongen er over og badegjestene har reiste hjem for å få med seg høstens siste nytt innen mote og selskapeligheter. På mange måter kan en si at Larkollen har alt jeg virkelig begjærer.

 

Følg gjerne min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Her vil du som medlem få lettere tilgang til det som legges ut samtidig som det legges ut noe ekstramateriale 😉 

 

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *