Barndomsminner fra Hardangervidda!

Categories Blogg

 

FOTO: Ingleson

 

Hver sommer fra jeg var barn avsluttet vi sommerferien på fjellet, nærmere bestemt på Hardangervidda. Etter mange uker med sol på kroppen og saltvann i håret ble det ryddet tid til en ukes fisketur. Det vil si det var pappa og jeg som fisket, mens mamma satt  på solseng ved elvebredden og broderte.

Hun fikk faktisk brodert tre Telemarksbunader midt i fjellheimen mens jeg var mest fokusert på fiske og opptatt av om jeg skulle fiske med mark eller sluk. Av en eller annen grunn falt valget stort sett på sluk; en ”Mepps black Fury”. I min verden var det den jeg fikk mest fisk med. I ettertid tror jeg nok det handlet mest om at jeg synes synd på marken som brutalt ble festet på kroken mens den sprellet hjelpeløst!

Med disse fisketurene fulgte mange flotte opplevelser og tidvis utfordringer. Jeg elsket å jage lemen, lete etter multer og se vannet buldre nedover kraftige fossefall. Et par somre, når det var sommerflom, husker jeg at jeg ble bundet i et tau for å ikke falle ut i det frådende vannet. Så var det selvfølgelig til tider haugevis av knott og mygg som fant de utroligste steder på kroppen å suge blod fra. Saltvannslukten fra tidligere på sommeren ble byttet ut med lukte av myggstift og røyken fra myggspiral.

 

FOTO: Canva

 

Det beste var imidlertid middagene med nystekt fjellørret og ekte seterrømme. Da snakker vi ikke seterrømme fra butikken nei seterrømme kjøpt fra lokale setre i nærområdet. Mamma og jeg spiste i tillegg multer med seterrømme og sukker på til dessert og følte oss råflotte og litt rampete.  Vi satt ute å spilte yatzy til leggetid og opplevde solnedganger så røde som ild. Jeg drakk kaffe med melk om morgenen og fikk loff med smør og sukker på selv om det ikke var bra for tennene. Det meste var liksom lov når en var på fisketur!

Etter hvert som jeg ble større var det nok mest spennende å titte på bygdas gutter som samlet seg på den lokale bensinstasjonen med mopedene sine. Borte ble lysten til å fiske og turene fra campinghytta til bensinstasjonene ble hyppigere og hyppigere.  Jeg ble imidlertid passet godt på så det ble nok mest med tittingen!

 

FOTO: Ingleson

 

De siste dagene var det” molteplukking” som stod i fokus. Mamma kjente området og fant fort frem til myrene med ”gullbær” som hadde fått stå i fred fra andre turister. Jeg ble en kløpper til å finne bærene og er den dag i dag rå på å skille molter fra de oransjerøde bladene som fantes over alt på myrene. På den måten ble desserten til julaften reddet og vi følte oss velsignet som sammen med julestemningen kunne se tilbake på gode august dager i fjellheimen.

 

FOTO: Ingleson

Disse dagene, en kort uke i august, fikk meg til å elske Hardangervidda, molter og ekte seterrømme. Den dag i dag blir jeg lykkelig når jeg får tak i denne rømmen fra lokale setre! Enkelte år går sommerturen over Valdresflya og her selges det fortsatt sammen med andre lokale matvarer fra omkringliggende gårder. Jeg er nemlig av de som heier på, kortreist og lokal tradisjonsmat!

 

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *