Drøm eller virkelighet?

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

I natt har vært en natt med liv og røre i naboleiligheten, eller fest som nok noen vil kalle det! Jeg har forsåvidt sovet ganske godt og ikke latt meg irritere over støy og uro. Det som har vært mere ubehagelig er at jeg har sklidd litt ut og inn av søvnen på en måte så drømmer og feststøy har glidd inn i hverandre. En ganske ubehagelig og forvirrende tilstand. Da jeg våknet begynte jeg derfor å reflektere om om nattens opplevelser faktisk var drøm eller virkelighet. For hva skjer når vi drømme oss bort, både om dagen når vi er våkne og om natten mens vi sover?

Dette måtte jeg derfor lese mere om!

FOTO: Canva

 

I hjernebarken vår sitter det en type pyramideformede nevroner som behandler våre sanseinntrykk. Vi vet at den nederste delen av pyramiden mottar signaler fra verden utenfor når vi er våkne og kjenner oss til stede der vi er. Områdene i toppen av pyramiden, derimot, mottar informasjon som hentes mest fra vårt indre, og brukes til å tolke sanseinntrykkene fra den ytre verden når vi er våkne.

Denne indre informasjonen fra i toppen av pyramiden overtar ledelsen og driver cellenes aktivitet når vi drømmer, fantaserer og bruker vår forestillingsevne. Når vi sover svekkes mottaket av signaler i bunnen av pyramiden, mens informasjonen i toppene forsterkes, mener forskerne. Dette skjer særlig i søvnfasen der vi ofte drømmer, kalt REM-søvn eller drømmesøvn. Drømmeopplevelser virker ekte. De har sansbare kvaliteter som er vanskelige å skille fra opplevelser vi har når vi er våkne.

FOTO: Canva

 

Drømmeopplevelser virker ekte. De har sansbare kvaliteter som er vanskelige å skille fra opplevelser vi har når vi er våkne. Forskerne mener at det er de samme hjerneområdene som er aktive når vi drømmer og når vi opplever virkeligheten i våken tilstand. Forskjellen er altså bare om informasjonen som gir opphav til opplevelsene kommer fra toppen eller fra bunnen av pyramiden. Det er akkurat her det faktisk filosofiske spørsmålet stilles: Hva er virkelighet og hva er drøm og fantasi? (Kilde: Hva skjer når vi drømmer – Institutt for Medisinske basalfag)

Så her sitter jeg altså, etter å ha søkt endel på nettet, og skjønner at den opplevelsen jeg satt med da jeg våknet var ganske “normal”. Dette er endel av en større uløste gåte: Hvordan fungerer bevisstheten vår? Jeg har imidlertid grunn til å tro at nattens opplevelser tok utgangspunkt i virkeligheten; En festglad nabo med litt høyere støynivå enn vanlig!

FOTO: Canva

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
8 kommentarer

8 thoughts on “Drøm eller virkelighet?

  1. Spennende med drømmer, synes jeg. Har noen ganger tenkt at om det fine en virkelig verden (som vi oppfatter som virkelighet) og en drømmeverden, så fins det kanskje en tredje verden også…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *