En fantastisk slutt på dagen!

Categories Blogg
FOTO: Canva

Dagen startet som sagt litt labert med tannlegebesøk og utpreget grad av tannlegeskrekk! Det viste seg å være helt bortkastet både fordi tannlegen var helt fantstisk og fordi jeg hadde null hull! Så kan en jo si det var bortkastet å grue seg, men resultatet var ren lykkefølelse resten av dagen! Uten tegn til bedøvelse i munnen gikk turen rett ned til La Luna strandrestaurant.

 

FOTO: Google map

 

Det underlig hvordan livet kan bli så mye lysere av et besøk hos tannlegen. Nå stod nemlig en deilig lunch på menyen. Med utsikt over havet valgt vi oss et bord og bestilte mat. Jeg hadde i grunnen bestemt meg på forhånd og gikk for melon med deilig spansk skinke. En lett og smakfull rett!

FOTO: Canva

 

Jeg elsker spansk skinke og unner meg det hver dag. Riktignok ikke den dyreste sorten; Jamón Ibérico, den kjøper jeg med meg litt av hjem til jul!

 

FOTO: Canva

Jamón Ibérico regnes for å være kongen over alle verdens spekeskinker. Navnet kommer fra den sorte griserasen som benyttes (iberisk svin), noe som forklarer det gamle navnet. Pata Negra betyr nemlig sort fot. Denne rasen med hengende ører har holdt til i Andalucia i sør og nordover gjennom Extremadura-området i mer enn tusen år og har evnen til å lagre mer fett i kjøttet slik at skinken tåler lang modning og smelter i munnen. De siste månedene før slakting lever grisene et fritt og godt liv blant småeik, korkeik og kastanjetrær, og de finner sin kost her som hovedsakelig består av eikenøtter. De blir slaktet når de innehar en vekt mellom 130 og 150 kilo. Nøyaktig salting og den viktige lufttørkingen i dette spesielle klimaet, samt en modning på 48 måneder, gjør denne Ibérico-skinken til en sikker vinner.

Lunchen var definitivt smakfull og ble tilbragt i godt selskap. Nå prøver jeg fortsatt å holde meg til et sunt kosthold, men kjenner at fristelsene blir større og større når menyen byr på de deiligste retter. Jeg er ikke helt firkantet, men forholder meg til seks hverdager og en festdag i uka. Da nyter jeg det jeg vil med god samvittighet. Denne uken blir det fredag, den siste dagen før vi reiser hjem. Da blir det lammekoteletter og en deilig dessert!

 

FOTO: Ingleson

 

Det er fortsatt noen dager igjen her på solkysten og vi skal nyte de til fulle! Vi har hatt fantastisk vær hele tiden og ladet batteriene så godt vi har kunnet. Er vi heldige kommer vi nedover igjen i februar/mars!

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

 

FOTO: Ingleson

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En fantastisk slutt på dagen!

  1. Ja all den energien man bruker FØR tannlegebesøket, smelter bare bort når man går ut døren igjen, etter timen, som regel 😀 Kjenner meg igjen i det med tannlegeskrekk – og det viktige for meg er at jeg har en tannlege som kjenner meg og lytter til meg – det er alfa og omega 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *