En kostholdsreise: nr 6

Categories Blogg

 

Den 31. august startet jeg på min helt personlige kostholds reise med håp om sunnere kosthold og bedre helse. Jeg understreker at det er en reise jeg har “booket plass” på i lengre tid fremover. Jeg startet fordi min vekt plager meg i forhold til fysisk mobilitet og helsesituasjon.  Å være tykk blir ofte assosiert med å være lat, svak med mangle viljestyrke. Jeg er ikke lat! For meg har det bunnet i fysiske og psykiske utfordringer over lengre tid så målet er, og har hele tiden vært fokus på bedre helse! 

FOTO: Ingleson

Jeg har siden jeg var barn hatt et svært komplisert forhold til mat. Jeg har aldri definert det som en spiseforstyrrelse, og ser ikke helt den personlige gevinsten det vil ha for meg å fokusere spesifikt på. Jeg har i behandling fått kunnskap om hva som er destruktivt med mitt spisemønster og nå jeg har tid og overskudd til å ta kosthold mitt på alvor!  

Der er vi mennesker forskjellige og for mange er det svært viktig å være oppmerksom på problemer med spising. Lider man av spiseforstyrrelser er det et uhyre viktig å ta tak i hvis en skal jobbe med kostholdsendringer. 

Spiseforstyrrelse er en betegnelse på flere lidelser der tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvaliteten. ROS er en landsdekkende interesseorganisasjon som tilbyr støtte, råd og veiledning til de som sliter eller har slitt med en spiseforstyrrelse, og deres pårørende. 

 

FOTO: Canva

 

Jeg henvendte meg, etter legens anbefaling, til kommunens Frisklivsentral. Frisklivssentralene finnes i flere kommuner og er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste. Målgruppen er de med sykdom eller økt risiko for sykdom, og som trenger støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer. Over halvparten av kommuner og bydeler i Norge har en Frisklivssentral. 

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/frisklivssentral/ 

Jeg har altså de siste fire ukene fokusert på ulike kostholds temaer. Så langt har det vært fokus på 5 om dagen (grønnsaker), karbohydrater, proteiner og meieriprodukter. De to første temaene har gått relativt greit. Jeg er oppe i 4 om dagen pluss litt til. Jeg elsker nemlig å “gumle” gulrøtter og småtomater! Tror nok gulrøttene er sunnest, men jeg har høstet deilige tomater fra egen hage og kost meg med det! Jeg har også vært flinkere til å ha masse grønnsaker i middagen! 

 

FOTO: Ingleson

 

Så er det karbohydrater. Her i huset er det blitt til at jeg baker brød igjen. Det funker fett! Så er det poteter eller byggryns ris. Det er ikke til å legge skjul på at fordøyelsen rett og slett har fått fart på seg! Meieriproduktene derimot er en prosess med harde valg og karakterstyrke. Men jeg er underveis. Meierismør er byttet ut med rapsolje, og ja jeg har alltid stekt i meierismør. Mye meierismør! Så er det blir Brelett på brødet og kokt skinke i stedet for nydelig italiensk salami…. Men dette er selvvalgt og velvalgt! Når det gjelder proteiner er målet 2 fiskemiddager, 2 kyllingmiddager og 3 middager med rødt kjøtt i uka. På sik en kjøttfri dag! 

FOTO: Ingleson

 

Da er det helse og mobilitet. Jeg jobber intenst for å motivere meg for bevegelse. Ikke helt i mål der, men jeg har fokus på det. Og jeg kan hvis jeg vil! Jeg har imidlertid minsket kroppsvekten med 4,5 kilo på 5 måneder. Det er kanskje ikke imponerende, men det er stabil nedgang og jeg merker det på mobilitet og belastningen på ledd.  

 

FOTO: Ingleson

Jeg har revmatisme og trenger ikke ekstra belastning på allerede smertefulle ledd. Derfor vil jeg vil ha varig nedgang over lang tid og det vil jeg gjøre med realistisk kostholdsendring. Frisklivssentralens opplegg bygger på noe så grunnleggende som Helsedirektoratets kostholdsråd. Det høres kanskje kjedelig og traust ut, men jeg har prøvd mye og har troa på dette. Så er det kanskje det som er viktig; A ha tro på det en gjør! 

Til dere som leser dette: Jeg ønsker meg innspill og kreative tilbakemeldinger om lettvinte middager med mye grønnsaker! 

 

Follow my blog with Bloglovin

 

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “En kostholdsreise: nr 6

  1. Veldig inspirerende å lese innleggene dine. Du er virkelig på heltereise i eget liv😀 jeg bruker bl a vegetarbloggen og lign. for å få ideer om bruke linser/bønner og nye grønnsaker etc og blir det for «tynt» er det bare å supplere med fisk/kylling. Ønsker deg alt godt på veien videre😀

  2. For en spennende reise du er ute på 🙂 Nei har man revmatisme trenger man ikke noen ekstra belastninger… jeg kjenner til de smertene…. og nå er du på god vei!

    Jeg spsier havregryn med bittelitt sukker og rosiner pluss lettmelk – til frukost…. har droppet brødmat utenom når vi er på besøk eller har besøk… bare for å skeie ut litt… jeg er flink i perioder…
    Lager mye wok… og har mye grønsakswoker med en rømmeklatt på toppen, eller tilsetter kylling, laks, ørret om jeg vil ha noe mer enn grønn wok.
    Supper og rundstykker er godt! Jeg laget en periode hjemmelagde supper der jeg kokte grønsaker og brukte stavmikser og laget tykk suppe med gode krydderier….
    Det er mye å lage bare man kommer over det og kommer på det 🙂

    Lag deg en fin fin dag!

    1. Takk for god og koselig kommentar, Det med supper er deilig nå på høsten så det er virkelig et godt tips 🥰 Jeg merker hedigvis at det ikke skal så mange kiloene til før en merker at det å bli letter er mindre smertefullt. Riktig god helg 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *