Himmel på jord?

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Det er julaften formiddag og vi koser oss med “Julemorgen” på TV 2 og kaffe! I “de tusen hjem” er dette en dag som mange gleder seg til men mange frykter! Høytider som jul er nemlig som et stort forstørrelsesglass på den hverdagen vi mennesker lever med 364 dager ellers i året. Julaften er en av de dagene der mennesker opplever livet i tusenvis av nyanser og de spenner fra himmel til helvete. Det er en realitet det kan bli alt for krevende for oss å ta inn over seg.

FOTO: Canva

 

“Det er ikke gull alt som glimrer” er et norsk ordtak som betyr at man må ikke dømme bare etter et gildt ytre. Et ordtak til ettertanke en dag som dette.

Jeg synes Kurt Nilsen sin julesang “Himmel på jord” rommer et utrolig viktig budskap!

Himmel på jord!

Eg snublet omkring i svarteste natten
Da tente du stjernen med lys ifra deg
Eg følte meg ensom og tom og forlatt
Da du viste du tenkte på meg
Eg hutret og frøs da du gav meg din varme
Du så vel at jorda var naken og kald
Du lengtet til meg, og du sendte meg barnet
Og viste meg vei til en stall

Himmel på jord
En glede så stor
Eg e’skje alene
Her eg bor
Himmel på jord
En nåde så stor
Eg e’kje alene
Her eg bor

Eg sloss og jeg led, gjorde alt for å vinne
Da hørte eg englene synge om fred
Legg våpnene ned, det er jul du må finne
En fred inni hjertet et sted
Himmel på jord
En nåde så stor
Eg e’kje alene
Her eg bor

Himmel på jord
En nåde så stor
Eg e’kje alene
Her eg bor
Hver gang eg ser opp på min himmel så vet eg
At undrenes under er det som har hendt
Eg føler meg trygg for jeg slipper å leite
Nå vet eg hvor stjernen ble tent

Himmel på jord
En nåde så stor
Eg e’skje alene
Her eg bor
Himmel på jord
En nåde så stor
Eg e’kje alene
Her eg bor
Eg e’skje alene her, eg bor

 

Selv har jeg et alltid hatt et svært ambivalent forhold til julen. Det har vært en lang reise for å finne formen på feiringen som jeg trives med og hos oss er det en rolig og nedskalert.

Julaften i år feirer gubben og jeg alene i heimen. Det er for meg den beste jula jeg kan tenke meg. “Den yngste” har i mange år feiret jul hos sin far sammen med sine to søstre og resten av storfamilien. Jeg har gleden av å dele hverdagene med henne og det er mer enn nok kjærlighet i det! For oss har det vært den beste måten å gi henne “litt av alt” når hun har vokst opp med en skilt mor og far.

FOTO: Ingleson

 

Selv om jula hos oss er svært rolig, har jeg alltid vært glad i å bake og pynte. Jeg er av de som lager en “tradisjonell jul” med hjemmebakst, god mat og et julepyntet hus!  I år blir det svært lite av det! Det blir faktisk kjøpte julekaker, nedskalert pynting og kutt i listen over hvem som får julegaver.

FOTO: Ingleson

Julemiddagen er laget fra bunnen av og den tradisjonelle “julekaka” er hjemmebakt! Uansett hvor mange som samles julaften er det viktig  å gjøre denne dagen spesiell. Det handler tross alt om julens budskap!


Juleevangeliet

Og det skjedde i de dager at det gikk ut et bud fra keiser Augustus at all verden skulle skrives inn i manntall. Dette var den første innskrivning, i den tid Kvirinius var landshøvding i Syria. Og alle gikk for å la seg innskrive, hver til sin by. Også Josef dro opp fra Galilea, fra byen Nasaret, til Judea, til Davids by, som heter Betlehem, fordi han var av Davids hus og ætt, for å la seg innskrive sammen med Maria, sin forlovede, som var med barn. Men det skjedde mens de var der, da kom tiden da hun skulle føde. Og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, fordi det ikke var rom for dem i herberget. Det var noen gjetere der på stedet som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin. Og se, en Herrens engel sto hos dem, og Herrens herlighet lyste om dem. Og de ble meget forferdet. 10 Men engelen sa til dem: Frykt ikke! For se, jeg forkynner dere en stor glede – en glede for alt folket. 11 I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren – i Davids by. 12 Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe. 13 Og med ett var det sammen med engelen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: 14 Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag. 15 Og det skjedde, da englene var fart opp fra dem til himmelen, da sa gjeterne til hverandre: La oss nå gå rett til Betlehem og se dette som har skjedd, det som Herren har kunngjort oss. 16 De skyndte seg av sted, og de fant både Maria og Josef, og barnet som lå i krybben. 17 Da de hadde sett det, fortalte de om det ordet som var talt til dem om dette barnet. 18 Og alle som hørte det, undret seg over det som ble sagt dem av gjeterne. 19 Men Maria tok vare på alle disse ordene og grunnet på dem i sitt hjerte. 20 Gjeterne vendte så tilbake, og de priste og lovet Gud for alt det de hadde hørt og sett, slik det var blitt sagt dem.

 

Lukas 2:1-20

FOTO: Canva

 

Nå er det snart på tide å sette ribba i ovnen, skifte til penklær og ta inn over seg julehøytiden. Jeg ønsker alle lesere av bloggen min en riktig god jul!

Ta vare på hverandre, de gode minnene og senk skuldrene. Kanskje det rett og slett er en helt vanlig samtale med en av dine eller en ukjent som blir det viktigste minne jula!

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *