Høst – en tid for ettertanke!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Nå går det virkelig mot høst dere! Etter en lang og deilig sommer er ikke det noe å klage over. Her på “Costa del Larkollen” har det vært en strålende sommer med solvarme dager og deilige sommer kvelder! Nå er ikke jeg spesielt glad i å sole meg, jeg er av engelsk avstamning og liker meg best i skyggen eller når temperaturen ligger på 22 – 24 grader. Jeg blir lett solbrent, eller “griserosa” som den yngre syrlig bemerker fra sidelinjen. Men her nede ved kysten er det lett å finne et sted med litt drag i luften eller rett og slett ta en forfriskende dukkert.

 

FOTO: Ingleson

 

De siste ukene har imidlertid naturen varslet at høsten nærmer seg med sine vakre farger fra gult og oransje til brennende rødtbrunt. Det er vakkert både på fjellet og her nede i lavlandet.  Å jeg elsker kontraster! Å se rognebær mot knallgrønt løvverk er noe av det vakreste jeg kan tenke meg.  Så har rognebærene så utrolig mange variasjoner av oransje.

I år har det rogna hatt utrolig mye bær. Det har virkelig bugnet og grenene har bøyd seg mot bakken. Et gammelt sagn sier at med mye bær så blir det lite med snø kommende vinter. Det heter seg at rogna ikke greier å bære to byrder samme år. Så har den så mye bær som i år, skal det altså bli lite snø. Jeg har også hørt noen si det motsatte, så helt klok blir jeg ikke. Jeg er ikke istand til å huske fra år til år og se et mønster i det. Det er forsåvidt underordnet for meg, jeg nyter synet av rogna enten det blir mye eller lite snø!

 

FOTO: Ingleson

 

Her i stua har stearinlysene kommet på plass og ullteppet ligger lett tilgjengelig ved siden av lenestolen. Høstens serier har så smått begynt og jeg følger seriøse og litt mindre seriøse programmer. Akkurat nå er det Symesterskapet som er favoritten. Det henger nok litt sammen med at de siste månedene har gått med til å sy endel.

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg har tidligere for det meste strikket og kost meg med alt det innebærer. Å det kan virkelig være mye! Strikking er nemlig litt som et Kinderegg. En koser seg med garninnkjøp, gleder seg over strikkingen og blir (forhåpentligvis) sittende igjen med et produkt til nytte å glede for seg selv eller andre. Å jeg har strikket mye, så sorgen over å måtte legge strikketøyet til side er stor.

 

FOTO: Ingleson

 

I fjor på disse tider fikk jeg gradvis større og større problemer med eksem på fingrene.  Etterhvert ble det tydelig at problemet økte når jeg strikket mye. Eksemen til tross, jeg forsøkte lenge å fortrenge det som skjedde, men rundt juletider måtte jeg rett og slett kaste inn håndkleet. Det endte med væskende blemmer og små infeksjoner. Jeg prøvde å strikke med bomullsvanter, men det ble liksom ikke det samme. Jeg tenker imidlertid at det kanskje er noe jeg kan ta opp igjen smått om senn. Her ligger masse vakkert garn og venter på å bli brukt.

 

FOTO: Ingleson

 

Ellers elsker jeg serier som 71 grader nord, Stjernekamp og Skal vi Danse. Jeg er i grunnen ganske altetende når jeg legger til at jeg liker nyheter, debatter, dokumentarer, romantiske serier og krim. Jeg har definitivt ikke problemer på underholdningsfronten. Så er jeg en natterangler! Jeg elsker å sitte i de sene nattetimene, når gubben har lagt seg og stillheten senker seg.

 

FOTO: Ingleson

Det er i disse nattetimene tanker blir til ord, ord til ideer og ideer til blogginnlegg! Jeg er ikke så snakkesalig av meg og nyter stillheten, men jeg elsker å skrive! Elsker å sette alle de rare tankene som er inni hodet mitt ned på papiret (eller rettere sagt PC’en) og la hverdagen ha nok med seg. Det er i de stundene jeg er nærmest meg selv og kjenner at jeg lever helt på egne premisser!

 

Følg gjerne min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Her vil du som medlem få lettere tilgang til det som legges ut samtidig som det legges ut litt «ekstramateriale».

 

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Høst – en tid for ettertanke!

  1. Jeg elsker høsten 🙂 Er vel egentlig veldig glad i denne tiden vi går inn i nå – og frem mot jul og slikt. Jeg er så heldig at jeg ikke gruer meg til mørketiden……. Jeg liker den 🙂
    Og som du sier, mye til ettertanke… være i stillheten og skrive ned det som kommer 🙂

    Lag deg en fin fin mandag 🙂

  2. Høstens farger er bare så vakre 😍 Vi har noen trær med rognebær over gata fra her vi bor. VELDIG vakkert og i år har det vært ekstremt mye av det. Blir ikke helt klok på det der med mye eller lite snø, har hørt begge deler jeg også. Lysene tennes her også hver kveld og det er så koselig.

    Vi har satt inn peis i år og jeg gleder meg vilt til å fyre opp 😊

    Ønsker deg en fin lørdag ☀

    1. Takk for koselig kommentar! Så deilig med peis! Det gir både stemning og varme 😊 Her er det en nydelig lørdag med sol og varme så blir nok en liten tur etterhvert😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *