Høst og tid for fårikål!

Categories Blogg
FOTO: Canva

Nå er det virkelig høst og ute bøtter det ned. Jeg befinner meg for tiden i Bergen og har har ruskeværet virkelig fått tak. Jeg synes det er litt småkoselig å ligge inne å høre det regne på ruten, men i natt var det vel mye kraft i vinden noe plantene på verandaen smertelig hadde sloss mot!

 

FOTO: Ingleson

 

Ellers har det nok vært en helg med masse mat og kos inne. Jeg merker høsten stadig fester sitt grep og kjenner i langt større grad at kroppen er preget av revmatisme enn jeg gjør om sommeren, så alt går litt tregere med en stiv og til tider verkende kropp. Men det er håp i sikte! Mens ungdommen ferter og feirer normaliseringen av hverdagen etter en lang tid med koronarestriksjoner gleder jeg meg over ordningen ,ed “koronasertifikat” og vender nesen sydover om litt under to uker! Vi er så heldige å få gjeste nær familie en måned om høsten og en måned på nyåret! Sist vi var nedover vente vi nesen hjem den dagen Norge stengte ned. Disse turene er virkelig en velsignelse som altså har stått “på vent” i alle disse månedene.

 

FOTO: Ingleson

 

I mellomtiden nyter jeg noe av det beste Norge har å by på, fårikålsesongen. Nå er jeg spesielt glad i lammekjøtt og nyter det året rundt, men når lammekjøttet kommer uti september er lysten etter fårikål like høy som lysten etter lutefisk i jula! Jeg har så langt hatt to middager med dette smakfulle kjøttet siden det kom i butikkhyllene så i helga var det den yngres tur til å få “mors hjemmelagde fårikål”. Det er jo så enkelt å lage og det meste gjør seg selv. Jeg bruker oppskriften fra “Wenches kjøkken” og blir like god hver gang!

 

FOTO: Piqsels

Dette trenger du:  

  • Ca. 1 kg lammekjøtt/fårekjøtt med ben i serveringsbiter (nakke, bog, bryst og nyrestykke) 
  • Ca. 1 kg hodekål 
  • 2 ts salt 
  • Ca. 4 ts hel pepper 
  • 3 dl kokende vann   

Slik gjør du: 

Del kålen i båter. Legg kjøtt og kål lagvis i en kasserolle, start med kjøtt og avslutt med kål. Strø salt og pepper mellom lagene. (Pepperkornene kan legges i en spesiell pepperholder eller i et kaffefilter som knytes igjen)  Hell på (kokende) vann. Kok opp og la fårikålen trekke over svak varme til kjøttet er mørt 1 ½-2 timer. Kjøtt fra sau trenger lengre trekketid enn kjøtt fra lam. Server fårikålen rykende varm på varme tallerkener. Nykokte mandel eller Ringeriks poteter hører med. 

 

FOTO: Pixabay

Det blir aldri feil med fårikål, så er det kanskje sunt også! Jeg bruker som oftest lammebog i skiver og skjærer vekk det meste av fettet, men litt fett må være igjen for smakens skyld! Her er det derfor duket for deilige rester som smaker vel så godt som i går.  Mange synes fårikålen er best ved oppvarming neste dag!

 

Du finner meg på Instagram som: midtveis.i.livet

Du kan også følge min FB gruppe; https://www.facebook.com/groups/334892231659146

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *