Høstfarger over Hardangervidda

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Norge har, med sine fire årstider en fantastisk vakker natur å by på. Landskapet her skifter fra kalde hvite vinter til spirende vår og fra blomstrende sommer til brennende høst. Hele fargepaletten vises som en rød tråd gjennom et år. Jeg synes imidlertid høstfargene i fjellet viser oss fargenyanser det er vanskelig å finne maken til.

I løpet av året kjører jeg mange turer mellom øst og vest. Hardangervidda er alltid mitt første valg frem til vinteren fester grepet. På turen over denne gangen opplevde jeg å kjøre langs den vakre Hardangerfjorden til Eidfjord i nydelig vær!

FOTO: Ingleson

 

Langs veien inn mot Eidfjord bugner det av knallfargede rognebær så tunge at det nesten ser ut som de tynne stammen skal gi etter! Norge har en vakker natur hele året! Våren stråler når bjørka springer, men rogna om høsten et altså min favoritt. Kanskje fordi jeg elsker de ulike nyansene av det oransje mot de grønne bladene.

FOTO: Ingleson

 

Så slynger veien seg videre opp over Måbødalen og fargene skifter i takt med høydemeterne. Luften blir skarpere og vannet i bekkene ser friskt og godt ut. Bjørka står i full fyr før tregrensa passeres. Ser en nærmere på vegetasjonen er det fascinerende hvordan det favner alt fra grått, gult og grønt til mørkerødt og solskinnet får det hele til å gløde enda sterkere.

FOTO: Ingleson

 

På veien møter jeg tyske bobil turister som vil ha med seg de vakre de vakre høstfargene, og etter en alt for regntung sommer her i vest viser Hardangervidda seg fra sin beste side. Det er litt som Vår Herre minner oss på at naturen skjønnhet består helt uberørt av krig og  naturkatastrofer.

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN HVERDAGSBLOGG. SÅ NÅR SKRIVELYSTEN TAR OVERHÅND OG TANKENE FINNER VEIEN TIL TASTATURET LAR JEG HVERDAG VÆRE HVERDAG, OG TAR EN TUR INNERST I SJELEN FOR Å SPEILE DET MANGE KALLER ET LIV! NEDENFOR FINNER DU LINKER TIL MERE STOFF OM BLOGGEN OG HVA JEG SKRIVER OM.

MEDLEMSSIDEN

INSTAGRAM

6 kommentarer

6 thoughts on “Høstfarger over Hardangervidda

  1. For min del er det Dovrefjell som kjøres jevnlig. Sist oppover på mandag. Blir spennende å se om fargene har endret seg på tur hjem i morgen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *