”Matauk” fra egen hage!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Sensommeren er for meg en fantastisk tid der innhøsting av bær og grønnsaker står i sentrum. Allerede om våren begynner denne reisen med planting og såing av vekster som forhåpentligvis gir matglede gjennom kalde vintermåneder. Jeg er vokst opp med at høsten er sanking av bær og sopp, men på grunn av skranten helse begrenser sankingen min seg til det jeg kan gro i egen have. Selv med en liten have er det allikevel fullt mulig å dyrke frem deilige delikatesser. Sakte men sikkert har det praktisk talt ”vokst frem” et lite utvalg av ulike nyttevekster i hagen hos meg.

Det hele startet med rabarbra. Jeg er av de som husker barndommens ”sursøte” opplevelse av å spise rabarbra dyppet i en kopp med sukker. Etter hvert har rabarbrasuppe, rabarbrapai og rabarbrasyltetøy vært delikatesser jeg nyter fra denne robuste nytteveksten som overlever det meste. Jeg var så heldig å få en bit av en livskraftig rot fra naboen for to år siden. I år har jeg kunnet glede meg over to runder innhøsting av deilig ”rødgrønn” rabarbra. Noe er allerede syltet, mens resten ligger i fryseren og venter på å bli brukt i kaker og desserter.

FOTO: Ingleson

Etter hvert har det blitt plass til både bringebær og jordbær også. Begge deler ble plantet i fjor og det har allerede blitt en god slump med bær til sylting. Det vil si, bringebærene har nok mest gått rett i magen som dessert med sukker å fløte på. Viktig å nyte nyplukkede bær i selve sesongen! Jordbær har som rabarbraen blitt syltet for å nytes på brødskivene gjennom vinteren.

Siste tilskudd til nyttevekster ble plantet i år.  Fire blåbærbusker som på sikt skal gi både blå og rosa bær. Jeg visste ikke at blåbær kunne være rosa, men det kan de altså. Så langt er det kun de blå som har gitt en liten håndfull bær, det blir derfor spennende å se om neste års avling er like villig som bringebær og jordbær har vært så langt! Alt i alt er jeg svært fornøyd med årets ”avling” og gleder meg til å høste av markens grøde neste år.  Frem til det blir det å nyte årets delikatesser!

Follow my blog with Bloglovin

 

4 kommentarer

4 thoughts on “”Matauk” fra egen hage!

  1. Et ordentlig godt bærår i år! Har mye både blått og rødt i frys, men har ikke hørt om rosa blåbær…
    og takk for tips om lage Bacalao, jeg har aldri laget det før, bare tenkt på det…

    1. Jeg har heller ikke hørt om rosa blåbær før jeg skulle gå til anskaffelse av fire busker 😊. Kom ikke mange i år så er spent på neste års avling 😍 Utrolig flott blogg du har forøvrig. Nydelige bilder! Jeg er ny her og savner en “følger” knapp!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *