Min forsoning med at sånn er jeg!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

I dag skal jeg ha en sånn “Være helt alene hjemme for meg selv dag”! En sånn dag det bare er meg i leiligheten der jeg kan vandre rundt og høre på den deilige stillheten. Jeg kan sitte akkurat hvor jeg vil og gjøre hva jeg vil og nyte at ingen i hele verden har oversikt over hva jeg gjør.

FOTO: Canva

 

Det er skyfri himmel, sol og deilig vær her på “Solkysten” og jeg burde sikkert gått en lang tur i det fine været, men jeg har tenkt til å nyte det fine været her hjemme. Jeg kan velge å sitte på veranden med fantastisk utsikt til Middelhavet. I dag er det faktisk så klart at vi ser Afrikakysten i det fjerne.

FOTO: Inglson

 

Jeg kan sette med på takterrassen og kjenne litt svalende vind mens jeg strikker og hører på lydbok uten tanke om at noen kommer opp for å slå av en prat eller spørre om noe. For meg er det nemlig viktig å kunne være en god stund i mitt eget selskap uten tanke for andre!

FOTO: Ingleson

 

Dessuten har jeg tenkt til å pleie meg selv. Ta en lang dusj og vandre rundt i håndkle uten å føle at jeg eksponerer meg for  mye. Tusle rundt i sandalene mine, smøre leggene og kjenne duften av balsam i håret. Jeg tror faktisk jeg skal ta på meg parfyme kun for eget velvære!

FOTO: Ingleson

 

Jeg er nok av de som trenger helt ro for ikke å gli inn i andres verden og tankerekker. Det er en tilstand som opp igjennom tiden er beskrevet med ulike ord og diagnoser. For meg så handler det om diagnosen “Kompleks PTSD” der jeg ikke helt vet hvor jeg selv slutter og andre begynner.

FOTO: CC0 Offentlig domene – Gratis for personlig og kommersiell bruk. Ingen attribusjon kreves

 

Diagnosen kompleks PTSD inkluderer problemer på følgende områder:

  • Vanskeligheter med å tolerere og regulere følelser
  • Problemer med oppmerksomhet og bevissthet (inkludert dissosiative symptomer)
  • Endringer/problemer med selvopplevelse (typisk at man opplever seg selv som skitten, verdiløs, ødelagt etc)
  • Problemer med relasjoner til andre (vansker med mistillit, regulering av nærhet/avstand, selvhevdelse)
  • Fysiske symptomer (somatisering og medisinske problemer)
  • Endringer i egne menings- og trossystemer

KILDE: Modum Bad

 

FOTO: Ingleson

 

Dette er ikke en ny og dramatisk tilstand for meg. Dette har jeg levd med i hele mitt voksene liv og jobbet med i mange år. Nå lever jeg i fred med meg selv og minnene og har kommet til en forsoning med at; SÅNN ER JEG! Sånn er jeg her jeg sitter og det er helt greit for meg.

FOTO: Ingleson

 

Det å være alene i ny og ned er en fin opplevelse der jeg kan observere det som faktisk er utenfor meg selv og sanse det som faktisk er meg. Jeg kan la tankene flyte fritt uten å være på vakt over hva som skjer rundt meg. Jeg kan sanse hva jeg faktisk har lyst til. Vil jeg sitte i solen eller vil jeg sitte i skyggen? Er jeg sulten eller er jeg faktisk bare fysen på noe godt? Vil jeg ha det stille eller høre på musikk?

Jeg kan rett og slett registrere mine egne følelser og kjenne på hvordan det er å være meg!

FOTO: Canva

 

Det å ha kommet så langt, fått bearbeidet de verste traumene, lært noe om meg selv og  hva som er viktig for at jeg skal ha det bra, er en gave jeg er utrolig takknemlig for. Så har det selvfølgelig kostet blod, svett og tårer underveis, men det betyr ikke så mye når jeg nå står på tryggere grunn med litt mere kontroll over mitt eget liv!

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

 

FOTO: Ingleson

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Min forsoning med at sånn er jeg!

  1. Så glad for å ha kommet over bloggen din🥰
    Har leid meg en leilighet like ved La Cala for ett år, og reiser ned nå 27.11.21
    Fantastisk mye fint å se på bloggen din🌞🌞
    Og kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

  2. Så godt å bli kjent med deg selv (jeg jobber med saken – hvem er jeg lissom?) og at du aksepterer deg selv sånn du er. Mye jobb, men verdt det 🙂 Det er helt fantastisk!

  3. Interessant det du skriver om PTSD. Kjenner et par som har det, og nå forstår jeg mer.

    Du har en fantastisk utsikt mot Middelhavet og Afrikakysten! Jeg liker også godt å sitte på terrassen og se utover havet når jeg er i Spania. Det er fantastisk når de afrikanske fjellene dukker opp på en klar dag.

    1. Takk for god tilbakemelding. Det er ikke lett å forklare hvordan det å leve med PTSD faktisk er i hverdagslivet. Jeg har fått fantastisk hjelp og lært at det er jeg som har kontroll i mittt liv 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *