Min kostholdsreise – en god opplevelse!

Categories Blogg

Reklame | Shopping4net

FOTO: Canva

Jeg er overvektig, faktisk ekstremt overvektig ut fra BMI kalkulatoren. Det er for så vidt lett å konstatere ved et raskt blikk i speilet. Overvektig har jeg vært i mange år uten at det har plaget meg noe spesielt. Jeg er ikke av de som påfallende er opptatt av utseende utover det å kle meg i tøy som sitter pent og som jeg føler meg vel i. Jeg har alltid hatt det mange kaller ”former” og levd godt med det. Det har imidlertid, de siste årene, blitt for tungt for kroppen og helsa å leve med. Vekta har satt store begrensninger i forhold til fysisk mobilitet og friluftsopplevelser.

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg har derfor trengt hjelp til å endre fokus og skaffer meg ny kunnskap. Jeg har ikke vært ute etter å slanke meg, men å få  ”et spark bak” for å bli mer mobil og få til en varig kostholdsendring.  Mitt kosthold er i stor grad er tuftet på god gammeldags husmannskost. Det betyr for eksempel hjemmelagde supper, kjøttkaker, gryteretter, stek og andre delikatesser. Det er heller ikke noen hemmelighet at jeg opp igjennom livet har hatt en stor hang til fete meieriprodukter.

 

FOTO: Canva

 

Mange kommuner har i dag et lavterskeltilbud til mennesker som ønsker en slik livsstilsendring,  Frisklivssentralen. Her i Moss er det et tilbud som har fått veldig bra omtale. Frisklivssentralen er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste. Målgruppen er personer med sykdom eller økt risiko for sykdom. Kurset bygger på noe så enkelt og “kjedelig” som Helsedirektoratets kostråd. Det er altså ingen vidunderkur! Det er kunnskap de fleste av oss har lært på skolen.

 

 

For meg har det på denne kostholdsreisen vært svært viktig å presisere at den handler om helsesituasjon og ikke kroppsfokus. Studier viser nemlig at dagens kroppsfokus er forbundet med alvorlig “uhelse” ogbidrar til å øke risikoen for spiseforstyrrelser, depresjon og andre psykologiske plager. 

Jeg har siden jeg var barn hatt et svært komplisert forhold til mat. Jeg har aldri definert det som en spiseforstyrrelse men har i annen behandling fått kunnskap om hva som er destruktivt med mitt spisemønster. 

Spiseforstyrrelse er en betegnelse på flere lidelser der tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvaliteten. ROS er en landsdekkende interesseorganisasjon som tilbyr støtte, råd og veiledning til de som sliter eller har slitt med en spiseforstyrrelse, og deres pårørende. 

Der er vi mennesker forskjellige og for mange er det svært viktig å være oppmerksom på problemer med spising. Lider man av spiseforstyrrelser er det et uhyre viktig å ta tak i hvis en skal jobbe med kostholdsendringer. 

 

 

Power Air Fryer XXL

 

Nå har jeg altså hatt tid og overskudd til å ta kosthold mitt på alvor!  Jeg fulgte Frisklivskurset og rådene Helsedirektoratet gir.

Jeg hadde to klare hovedutfordringer. Jeg måtte redusere fettinntaket og jeg måtte spise mere grønnsaker. Grønnsaker utover det som er til middag har jeg aldri vært god på, men jeg  lovet meg selv å gi det et forsøk. Når det gjaldt meieriprodukter bestemte jeg meg for  hva som var viktigst for meg å beholde av fete meieriprodukter og redusere på de andre punktene,

  • Jeg unnet meg Bremyk på brødskivene, men brukte magert pålegg.
  • Jeg unnet meg Kaffefløte i de to kaffekoppen jeg drikker.

Karbohydrater var nok det som var lettest å jobbe med.  Det er blitt til at jeg baker grovt brød. og jeg spiser i liten grad kaker og søt gjærbakst! som tilbehør middag har jeg i stor grad hatt grønnsaker, poteter eller byggrynsris og så det har funket fett! Jeg har klart å innføre fisk i kostholdet en til to ganger i uka. Utover det har jeg skåret ned på bruken av rødt kjøtt. Det har jeg kun tre ganger i uka og i mye mindre mengder enn før. Kylling har vært et utrolig godt alternativ!

 

FOTO: Ingleson

 

Sist men ikke minst har jeg lært å lese produktinformasjon nøye og fokusert på fettinnhold, fiberinnhold og sukker innhold i tillegg til antall kcal. Der har jeg hatt mye å lære i forhold til fettmengde. I innleggene mine får du en mer detaljert oversikt over selve prosessen!

 

En kostholdsreise nr. 6

En kostholdsreise nr. 5

En kostholdsreise nr. 4

En kostholdsreise nr. 3

En kostholdsreise nr. 2

En kostholdsreise nr. 1

 

Så hvordan har det gått?

Det har gått over all forventning. Jeg har tatt til meg kunnskapen, klart å implementere det sakte men sikkert i kostholdet på en måte jeg tror har endret vanene mine.  Så langt har jeg gått ned gjennomsnittlig 300 g i uka. Det er jeg fornøyd med fordi jeg tror jeg klarer å forsette med denne kostholdsendringen. 

Frisklivsentralens opplegg bygger på noe så grunnleggende som Helsedirektoratets kostholdsråd. Det høres kanskje kjedelig og traust ut, men jeg har prøvd mye og har virkelig troa på dette. Så er det kanskje det som er viktig; A ha tro på det en gjør! 

 

Følg gjerne min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Her vil du som medlem få lettere tilgang til det som legges ut samtidig som det legges ut litt «ekstramateriale».

 

FOTO: Gudmundsen
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *