Morgenstund – har den egentlig gull i munn?

Categories Blogg
FOTO: Canva

Jeg er et utpreget B-menneske og har vært det hele mitt liv. Jeg har hatt ulike jobber med arbeidstid som har startet alt fra 07.15 til 09.00 så det å komme seg opp om morgenen har vært nødvendig for meg som for alle andre. Jeg har aldri falt helt til ro med disse morgenstundene på tross av at min tante en gang i tiden sa at man vennet seg til det. Det kan jeg nå i en alder av 55 år fortelle at man ikke gjør!

FOTO: Canva

Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke står opp. Men som ufør kan en ligge litt lenger og våkne opp i et “høvelig” tempo. Rutiner er viktig og døgnrytme har definitivt noe for seg. I min verden betyr det å komme seg ut av sengen rundt kl. 10. Det er definitivt mere i tråd med min “naturlige livsrytme”. Da våkner jeg gradvis av meg selv, kjenner hvordan tilstanden er i kroppen og kan spise frokosten i fred og ro. Så sakte men sikkert er jeg klar til å ta innover meg den nye dagen.

FOTO: Canva

 

Så er det hvorvidt en er mest effektiv på morgenen eller kveldene. Jeg tror også dette følger vår “naturlige livsrytme”. Spør du meg å vaske huset klokka åtte om morgenen blir det en kamp for meg, tar unødig lang tid og resultatet blir svært dårlig. Spør du imidlertid om det samme klokka åtte på ettermiddagen bretter jeg opp ermene, jobber på og leverer et utmerket arbeid.  I tillegg er det rett og slitt hyggelig å holde på. Allikevel føler jeg meg lat og “uorganisert” og det synes jeg jo ikke at jeg er. Jeg gjør jo ikke mindre enn A-mennesker, jeg gjør det bare på en litt annen tid av døgnet – tror jeg!

FOTO: Pixabay lisensfri

 

Før ble det kanskje bare avfeid som latskap, men i arbeidet med å kartlegge genene våre, har det kommet fram flere forskjellige gengrupper som er med på å styre vår indre klokke. Uttrykket av disse genene kan variere stort mellom mennesker, og oppdagelsen av mekanismene som styrer døgnrytmen ble belønnet med en Nobelpris i 2017. Genene kan bestemme om du er et A- eller B-menneske!

FOTO: Ingleson

 

Om du anser deg selv som B-menneske, og dermed har en forsinket døgnrytme, vil du rent biologisk ikke være innstilt på å sovne før ganske sent. Altså er min døgnrytme ingen ting å skamme seg over. Det viktigste for meg (som for alle andre) er å komme i seng på et tidspunkt som gir et rimelig antall timer med søvn. Jeg trenger opp mot 8 timers søvn og bør derfor være i seng senest kl 00.30 for å få roet ned og god tid til å sovne.

FOTO: Canva

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
3 kommentarer

3 thoughts on “Morgenstund – har den egentlig gull i munn?

  1. Noen ganger syns jeg det er digg å sette igang tidlig om morgenen med gjøremål som vasking, andre ganger kommer arbeidslysten inn på kveldstid. Det å stå opp tidlig liker jeg, spesielt når jeg våkner av meg selv og ikke av en klokke. Kan ikke fordra alarm på morgenen❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *