Ny smitterekord!

Categories Blogg
FOTO: Skjermbilde fra VG 11. november

 

Det nærmer seg slutten på vårt opphold her på solkysten så vi nyter dagene til fulle! Hjemme har kulde og regn satt inn for fult og vi leser i nyhetene at smittetallene går i været. Det siste døgnet er det registrert 2126 nye koronasmittede i Norge. Det er over 500 flere enn dagen før og ny smitterekord!

Smittetrykket er høyere flere steder i landet, og i flere byer er det allerede innført regler og anbefalinger. Anbefalingene gjelder på offentlig transport, i butikker og på kjøpesentre der det ikke er mulig å holde én meter avstand. I tillegg er det anbefalt å holde seg hjemme i noen dager dersom en i husstanden er smittet, uavhengig av vaksinasjonsstatus.

 

FOTO: Pixabay License fri for kommersiell bruk

 

Det gjør meg dessverre bekymret. Jeg er en av de som er i risikogruppen. Nå har jeg av den grunn fått en tredje dose, men har hele denne tiden skjermet meg mest mulig for smitte. I går varslet helsedirektør Bjørn Guldvog at han vil anbefale nye nasjonale koronatiltak på grunn av stigende smittetall og økende press på helsevesenet.

“Nå ser vi at kurvene er på full fart oppover og det vil i løpet av kort tid påvirke den planlagte aktiviteten i sykehusene, og gå utover mange andre pasienter. Derfor er det nødvendig å gå gjennom hele tiltakskjeden og se om vi ikke kan justere litt på det, sier Guldvog” (Kilde TV 2 Nyhetene)

For meg virker det relativt uklart hva disse tiltakene vil være, når de eventuelt blir iverksatt, om de vil være nasjonale eller lokale og om dette kun blir i form av anbefalinger. Jeg opplever at både Helsedirektoratet og FHI er relativt tilbakeholdene/vage i forhold til den situasjonen som er nå.

 

FOTO: Helsedirektoratet, CC BY-SA 3.0

 

I dag har Helsedirektoratet sendt et brev til kommunene og landets statsforvaltere der de opplyser at smittesituasjonen ser ut til å true sykehuskapasiteten:

FHIs framskrivinger tyder på at det er fare for at kapasiteten i helse- og omsorgstjenesten vil overskrides innen få uker, dersom utviklingen ikke snus raskt med effektive tiltak. Derfor presiserer de at det er viktig at tiltakspakkene som innføres nå er tilstrekkelige, slik at de kan unngå enda mer inngripende tiltak om kort tid. (Kilde: VG)

Det er åpenbart at myndighetene lar det være opp til statsforvalteren og kommunene å iverksette eventuelle tiltak lokal.

Jeg er spent og til en viss grad bekymret for tiden som ligger foran oss. Jeg opplever at man ble forespeilt at vaksinering ville bidra til et annet scenario enn det vi ser i dag. Så forstår jeg at man ikke har tilstrekkelig kunnskap om pandemien og vaksinens virkning, men jeg er av de som ikke trives under usikkerhet.

FOTO: NTB Scanpix Bilde ID 28189055 – PantherMedia – AntonioGuillem

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *