“Sunday roast”

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Det er søndag kveld og dagen har vært preget av fredfull ro slik en søndag bør være kun avbrutt av et nydelig måltid og en liten gåtur i solen! I dag var dagen for å innta det tradisjonelle måltidet “Sunday roast”. Sunday roast er et tradisjonelt britisk måltid som serveres på søndager, ofte tidlig på ettermiddagen. Retten består av stekt kjøtt med tilbehør og er populær i Storbritannia og Irland.

Den tradisjonelle utgaven av måltidet har blitt sporet tilbake til Yorkshire i England under Den industrielle revolusjon. Det antas at tradisjonen oppstod fordi man kunne etterlate kjøttet i ovnen for å steke under gudstjenesten på søndags morgen, og det ville være klart når familien kom tilbake ved lunchtider. Noe av det mest spesielle med retten er Yorkshire pudding.

FOTO: Canva

 

Vi har pleid å innta dette måltidet på El Gusto La Cala. Før koronaepedemien var det mulig og forsyne seg med både kjøtt og tilbehør selv, men i dag kom alt servert ved bordene. Det var absolutt et deilig måltid, men jeg ligger ikke skjul på at valget av tilbehør ble noe mere “glissent” enn om jeg hadde valgt selv. Det å nye søndagsmiddagen ut i solen er imidlertid så deilig at det kom i annen rekke! Etter middag gikk vi en deilig tur i solen. Jeg elsker å gå langs strandpromenaden i La Cala de Mijas og i dag var intet unntak! En kjenner seg relativt privilegert nåe en rusler i sommertøy og 18 grader i starten av november. Definitivt bra for D-vitaminene!

FOTO: Ingleson

 

Ettermiddagen har jeg tilbragt på verandaen lesende i en ny bok. Det er faktisk første gang på lenge jeg har lest bok, jeg pleier nemlig å vente til de er lest inn på lydbok. denne boken har jeg imidlertid ikke klart å vente med så i dag bestemte jeg meg for å laste den ned som E-bok. Min første E-bok noen sinne. Boka er nok relativt omdiskutert blant mange, men det vil jeg komme tilbake til senere i sin helhet. Den fortjener nemlig langt bredere omtale en et par linjer på en søndagsettermiddag! Jeg har imidlertid allerede lest ferdig del en og er utrolig glad for dagens kjøp.

 

BJØRN OLAV JAHR: PROSESSEN MOT VIGGO KRISTIANSEN
FOTO: Skjermbilde av kjøpt E-bok

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
1 kommentar

1 thought on ““Sunday roast”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *