Tannlegeskrekk!

Categories Blogg

 

FOTO: Canva

 

De færreste av oss liker å gå til tannlegen. Tannlegebesøket er gjerne assosiert med noe ubehagelig, men de fleste klarer likevel å gjennomføre behandlingen uten større problemer.

For de som lider av tannlegeskrekk (odontofobi) stiller det seg annerledes. Undersøkelser viser at 5-10 % av den voksne befolkningen i Norge ikke går regelmessig til tannlege på grunn av angst for tannbehandling.

FOTO: Canva

 

I de mest alvorlige tilfellene, medfører tannlegeskrekk at man helt unngår tannbehandling. Dette betyr at selv om man har tenner som knekker, kraftige smerter eller infeksjoner i munnen, vil man ikke oppsøke tannlege for å få hjelp. Det sier seg selv at livskvaliteten til denne pasientgruppen påvirkes i sterk grad av tannlegeskrekken.

Andre er redde for tannbehandling, men i mindre grad. De klarer derfor å gjennomføre behandling, men den psykiske påkjenningen oppleves som stor. De kan også være avhengige av å ha med følge under tannlegebesøket.

FOTO: Ingleson

 

Hva man er redd for hos tannlegen kan variere. Ofte er angsten knyttet opp mot boring, sprøyter eller lyden av instrumentene. Generelt er man ofte redd for å bli utsatt for smerte i en situasjon hvor man opplever liten grad av kontroll.

For meg handler tannlegeskrekken i hovedsak om å gi fra seg kontroll. Det er i mindre grad smerten som plager meg.Det å sitte med åpen munn over en lengre periode uten å kunne svelge naturlig, fukte munnen og lukke den gir meg angst. Det har i perioder medført at jeg ikke har gått til tannlegen.

FOTO: Ingleson

 

Så langt har jeg vært velsignet med relativt lite hull og tannråte, men vet jo at det fordrer jevnlig besøk hos tannlegen. Nå har det gått litt for lang tid siden sist så nå er tiden inne. Så her ligger jeg i sengen enda og manner meg opp til dagens time. Jeg vet jeg har mistet en plombe og muligens har et par hull så tiden er absolutt inne!

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Tannlegeskrekk!

  1. Jeg tror det også handler om å ha en tannlege man føler seg trygg hos, en som FAKTISK forstår angsten for å komme dit. Jeg har endelig funnet ei som er helt fantastisk og skjønner at det ikke er lett å sette seg i stolen.

    Min forrige var helt lost når det kom til å ta vare på sine pasienter, ihvertfall når det kom til meg. Håpløs fyr rett og slett!

    Nå går jeg til tannlegen uten problem og det i seg selv er så ekstremt godt.

    Ha en fin dag

    1. Du har så rett, det handler om tidligere erfaringer og i dag gruet jeg meg veldig 😨 MEN …. dette gikk bra og det var nettopp fordi hun var trygg og “nensom” 🥰 Så hadde jeg null hull 💪. Nå tikker tiden i Spania mot slutten og hjemreisen er lørdag. Det har vært godt for både kropp og sjel med en utsettelse av vinter og kulde! Ha en fin ettermiddag 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *