Torsdag og “bakedag”

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Jeg befinner meg for tiden i Spania og har tidligere skrevet at jeg hadde med meg “Grovbrød i bagasjen“. Intensjonen var videre å bake rundstykker her nede rett og slett fordi jeg liker hjemmebakt bedre enn det en får kjøpt. Jeg hadde også tatt med meg tørrgjær.

 

FOTO: Ingleson

 

Hittil har jeg bakt to runder med rundstykker. Den første deigen jeg satt ble noe kompakt, men andre gangen ble den perfekt. Det var i og for seg en glede, men med det resultat at rundstykkene virkelig har fått bein å gå på. Det betyr altså at jeg må sette ny deig i dag. Jeg hadde regnet med at det holdt til helgen så her må det fylles opp med mel og andre ingredienser.

 

FOTO: Canva

 

Hjemme er jeg vant til å bake med kjøkkenmaskin, så jeg har vært litt spent på hvordan det blir med rå håndkraft. Jeg er nemlig relativt svak i armene. Jeg blandet imidlertid 2/3 av melet inn i vesken og rørte ganske kraftig før det ble for tungt for armene og “klappet” inn resten på slutten. Det funket åpenbart bra nok for deigen hevet bra i første runde!

FOTO: Ingleson

 

Nå er jeg altså klar for ny runde og håper på et vellykket resultat!

Oppskrift

17 dl hvetemel

4 dl frø

4 dl havregryn

1 ts salt

1 ss fiberhusk

12 dl væske

1 pk gjær

1 dl olje

Litt honning

Stekes på 210 grader i 10 til 15 min

FOTO: Ingleson

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Torsdag og “bakedag”

  1. Så artig med hjemmebakt i Spania. Ser godt ut! 🙂 Jeg pleier å ta med brødmix, men ingenting slår hjemmebakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *