En kostholdsreise; nr 1

Categories Blogg

Jeg er overvektig, faktisk ekstremt overvektig ut fra BMI kalkulatoren. Det er for så vidt lett å konstatere ved et raskt blikk i speilet. Overvektig har jeg vært i mange år uten at det har plaget meg noe spesielt. Det har imidlertid, de siste årene, blitt så ille at det i praksis er relativt tungt å leve med. Det plager meg i forhold til fysisk mobilitet og helsesituasjon. Jeg er ikke av de som påfallende er opptatt av utseende utover det å kle meg i tøy som sitter pent og som jeg føler meg vel i. Jeg har alltid hatt det mange kaller ”former” og levd godt med det.

Så tenker kanskje noen av dere at det hadde vært klokt å begynne å trene. Det hadde vært en befriende løsning for meg, men på grunn av helsesituasjonen min er trening og bevegelse en kompliserende faktor snarere enn en løsningen. En frontkollisjon, aggressiv leddgikt og svulst på balansenerven har satt sine spor. Jeg har nedsatt bevegelighet og er avhengig av hjelpemidler for å komme ut i vår vakre natur. Min mulighet til vektreduksjon ligger rett i slett i en kraftig kostholdsendring.

FOTO: Canva

Problemet mitt er imidlertid at jeg er så alt for glad i disse velsmakende og fete meieriproduktene. Jeg elsker meierismør, fløte og seterømme og alt annet som innehar mengder av kcal. Så elsker jeg kaker! Det jeg imidlertid klarer å holde meg unna er snop. Brus, sjokolade og potetgull kan jeg lett avstå fra uten at det oppleves som et stort tap. Jeg spiser selvfølgelig ikke kaker hver dag, men jeg spiser definitivt for mange kcal i forhold til hva kroppen trenger. Jeg er direkte feit!

Så burde dette egentlig være en enkel sak for meg å ta tak i. Jeg er en dyktig husmor som i alle år har laget mat fra bunnen av. Å jeg har prøvd. Gudene skal vite at jeg har prøvd! Jeg har kanskje ikke vært flink nok, men jeg har altså prøvd. Mitt siste forsøk har vært å følge Berit Nordstrands kostholdsråd og oppskrifter, men det er nok noe jeg ikke gjør helt riktig, for det hjelper ikke. 

Jeg mistenker at det handler om tretti års matlagingsmønster og min store forkjærlighet for de fete meieriproduktene. Jeg har en mistanke om at jeg lurer meg selv og putter litt ekstra med ”godsaker” oppi både sauser å gryter. Kokosmelk er en god erstaning for fløte, men definitiv ikke slankende. Det faller seg liksom så naturlig å gjøre det man alltid har gjort. Derfor har jeg, i samråd med min lege, bestemt meg å ta tak i problemet på en annen måte for å prøve å få litt hjelp. 

FOTO: Canva

Så følger jeg tanken om ”mildeste inngreps prinsipp”. Jeg er et oppegående, intelligent menneske som kan mye om matlaging. Jeg trenger imidlertid hjelp til å endre fokus og skaffer meg ny kunnskapen til å endre kostholdet. Jeg er ikke ute etter å slanke meg, men jeg trenger ”et spark bak” for å bli mer mobil og få til en varig kostholdsendring. Mange kommuner har i dag et lavterskeltilbud til mennesker som ønsker en slik livsstilsendring, og som går under navnet Frisklivssentralen. Her i Moss er det et tilbud som har fått veldig bra tilbakemeldinger, så jeg kaster meg ut i det.

I dag begynner altså min kostholdsreise og du er velkommen til å følge med meg på veien. En dreven husmors reise mot et bedre bevegelighet og lavere BMI!

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *