En kostholdsreise; nr 4

FOTO: Ingleson

I dag er jeg utrolig optimistisk. Jeg føler jeg virkelig jeg kan si ja til tradisjonell norsk mat lagd fra grunnen av! Det handler ikke om hvilke retter du lager, men hvordan du bruker og kombinerer sunne ingredienser! Å ja, jeg lærer stadig nye selvfølgeligheter jeg nok har overhørt i årevis.

Som jeg antydet da jeg startet denne kostholdsreisen er jeg nok langt over middels glad i fete meieriprodukter. Jeg har videre ment at lettprodukter er noe tull og sannsynligvis usunt. Det er utrolig hvordan en kan leve med sine egne små livsløgner for å oppnå goder! Jeg ser imidlertid at disse livsløgnene ikke har bidratt til en sunn helse når kolesterolverdiene går i taket og leveren sier fra et her er det for mye fett å “deale med.”

FOTO: Canva

Å ja vi må snakke litt om helse! Jeg er tilnærmet avholdskvinne og ble derfor veldig overrasket da legen begynte å bemerke at leververdiene økte sakte men sikkert. Etter  en utredning ble det konkludert med at det skyltes “Ikke-alkoholisk fettleversykdom”. En tilstand som “underlig nok” øker sterkt ved overvekt eller fedme.

Som jeg skrev i første innlegg;

Overvektig har jeg vært i mange år uten at det har plaget meg noe spesielt. Det har imidlertid, de siste årene, blitt så ille at det i praksis er relativt “tungt” å leve med. Det plager meg i forhold til fysisk mobilitet og helsesituasjon. Jeg er ikke av de som er påfallende opptatt av utseende utover det å kunne kle meg i tøy som sitter pent og som jeg føler meg vel.

EN KOSTHOLDSREISE; NR 1

Så var det disse meieriproduktene da. Jeg har altså innsett at jeg nok må ta tak i det. Det er nemlig slik at antal gram fett pr. 100 gram er like viktig som antall kcal. Jeg har liksom bare fokusert på dette med kcal å det er ikke nok, så nå har jeg bestemt meg for å ta tak i  det faktiske problemet. Jeg må faktisk redusere fettinntaket.  Jeg har bestemt meg for hva som er viktig for meg å beholde av fete meieriprodukter og hvordan redusere det på andre punkt:

  1. Jeg skal unne meg Bremyk på brødskivene, men ha magert pålegg.
  2. Jeg skal unne meg Kaffefløte i de to kaffekoppen jeg drikker.

I matlagingen derimot er det på tide å skjære ned på fettmengden, og jeg har tenkt til å følge rådene Helsedirektoratet gir. Det har jeg nemlig aldri gjort før! Jeg har fulgt mange andre veier men ikke denne.

FOTO: Canva

  7 tips til hvordan du kan redusere inntaket av mettet fett og hvilke matvarer du kan bytte mot:

  • Rikelig med grønnsaker, frukt og bær og grove kornprodukter. Ved å gi grovt og grønt mer plass på tallerkenen er det mindre plass til andre matvarer som bidrar med mye mettet fett.  Havregryn, avokado, nøtter og frø er eksempler på matvarer som kan bidra med umettet fett.
  • Bruk planteoljer av raps, solsikke, mais, soya eller oliven og myk margarin fremfor smør, hard margarin, kokosfett og -olje. Fordi planteoljer er rike på umettet fett, og myk margarin inneholder mindre mettet fett og mer umettet fett enn smør.
  • Til hverdags, gå for lettalternativene når det gjelder melkeprodukter. De inneholder mindre mettet fett. enn helmelk, helfete oster, fløte og rømme/crême fräiche.
  • Velg mer magert og rent kjøtt til hverdags. Stykningsdelene indre- og ytrefilet, mørbrad, flatbiff, filet er magre alternativer. Bearbeidete kjøttprodukter som kjøttdeig og pølser kan inneholde en del mettet fett.
FOTO: Canva

   

  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Ved å la fisk ta hovedplassen på middagstallerkenen regelmessig blir det mindre plass til andre matvarer som bidrar med mye mettet fett. Fet fisk som laks, ørret og makrell inneholder lite mettet fett og mye umettet fett.
  • Begrens lørdagskosen til lørdagen! Fast food, kjeks, kaker, chips, sjokolade og iskrem er rik på mettet fett.
  • Produkter med “Nøkkelhullet” inneholder mindre fett, salt og sukker, og kan derfor være et nyttig verktøy når du handler inn mat. (KILDE: Matprat)

Jeg er overbevist at det er fult mulig å gjennomføre og likevel lage tradisjonell norsk mat. Jeg har genuin tro på at maten smaker godt med lettprodukter og mindre fett!

Follow my blog with Bloglovin

FOTO: Canva

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg