Jeg hater regnvær!

Categories Blogg
FOTO: Pixabay

 

Ja, jeg gjør det! Jeg hater regn, jeg hater tåke, jeg hater lavtrykk og jeg hater våt kulde som sprenger seg inn i kroppen.

Det “sies” at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær sier folk og det stemmer sikkert for mange. Det er ikke sant. Det finnes definitivt dårlig vær, det finnes sikkert gode klær,  men dårlig vær gir vonde ledd både her og der! Sånn er det når en har revmatisme og “kjenner det på gikta” når været blir vått og grått. Det er nemlig en grunn til at ordtak/utsagn fester seg i språket. Folk har i generasjoner “kjent det på gikta” når været snur.  Gode klær holder nemlig ikke gikta ute.

 

FOTO: Canva

 

Da er det selvfølgelig ekstra koselig å krype under et teppe, tenne stearinlys og drikke kakao. Sitte varmt og tørt å se på ruskeværet. En kan imidlertid ikke bare sitte inne. På tross av fler og fler ordninger med netthandel og hjemkjøring av varer må en kropp faktisk bevege seg for ikke å råtne helt bort og noen ting må faktisk handles utenfor heimen. Da må en faktisk ut av døra og ut i regnværet i ny å ne, men liker jeg det? Definitivt ikke!

 

FOTO: Skjermbilde YR

 

Da er det langt bedre med vår og sommer, spesielt her i Larkollen hvor vi er bortskjemt med svært godt vær. Det er godt å bo her helt fra april til slutten av september. Da er det slutt på moroa, og Yr bekrefter det jeg føler. De siste 30 døgn har 16 av de vært nedbørsdøgn.  Det høres kanskje ikke så mye ut, men Bergen har den samme perioden hatt 17 døgn med nedbør. Det er ganske nedslående for en som hater regnvær. Så skal det selvfølgelig sies at antall millimeter regn er betydelig større i Bergen enn i Larkollen.

Så her sitter jeg i vest og hører regne plaske på utsiden. Jeg har innsett at jeg trenger en tett men lettvint regnjakke som jeg “gidder” å ta på meg når jeg skal korte turer ut. Her blir en jo “blaut” bare av å gå fra døra og ut i bilen!

 

FOTO: Mona Maria Løberg | Naturvernforbundet Hordaland
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *