Sensommerlykke i september!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

”Ut i solen og opp i trærne” var et utrykk jeg vokste opp med og til tider hatet over alt i verden. Det å skulle hoppe opp av sengen, løpe ut og ”nyte” frokosten i solen var ikke det jeg i min barndom husker som spesielt givende. For det første var det alltid fluer eller veps ved pålegget og melken hadde stått ute og blitt lunken. Så skal det sies at jeg var og er et uhelbredelig B-menneske, så utover dagen var måltider i solen langt mer ”spiselig” enn til Nitimens litt småhysteriske sommerprat.

 

 

FOTO: Canva

 

Naturlig nok var deilige soldager stort sett tilbrakt i friluft, uten tanke på at det var et privilegium med fint vær. Det fantes ikke dårlig vær da jeg var barn, vi var ute uansett om det vinter eller sommer. Etter hvert som årene har gått og de fleste av oss får en hektisk jobbhverdag, blir fritid og friluftsliv et gode man setter mer og mer pris på. Med den kommer også gleden over været og de ulike årstidene. Vår, sommer, høst eller vinter,  de ulike sesongene gir mulighet for ulike aktiviteter uansett vær.

Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at sommerferien er et gode svært mange her i kalde nord vet å glede seg over og sette pris på. Med sommerferien kommer naturlig nok ønsket om varme dager og skyfri himmel.  Om det er på fjorden eller i fjellet, blir det gode været liksom litt som ”topping” på alle opplevelsene. Det gir det lille ekstra som skal til for den perfekte feriefølelsen. Det synes også godt i en verden som preges mer og mer av sosiale medier og jakten på det ”perfekte” øyeblikket! Å ja, med dagens blogg, har jeg på en måte kastet meg på den samme bølgen. Nå skal det sies at jeg bor på et sted som er velsignet med svært mange godværsdager.

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg bor i Larkollen, et lite sted som ligger rett sør for Moss. Første halvdel av 1900-tallet fikk stedet ry som bade- og feriested. Det har det fortsatt! Larkollen drar hver sommer svært mange badegjester i perioden fra midten av juni til midten av august. Her vrimler det av hyttefolk, hotellgjester og campingturister . ”Badegjestene” er et  friskt pust som gjør sommeren til en blomstrende tid med konserter og aktivitetstilbud til glede for alle. Resten av året er Larkollen et fredfullt stedet med en håndfull  fastboende og vakker natur. Jeg elsker litt av begge deler så her storkoser jeg meg virkelig!

 

FOTO: Ingleson

 

Dagen i dag er en dag mange bare drømmer om. En perfekt septemberdag med strålende sol og deilig utevær! Jeg er blitt så gammel at frokost ute i solen er helt ”innafor” på tross av døsige fluer og halvdøde veps som i ett siste desperat forsøk prøver å forsyne seg av syltetøyet på brødskiva.  Det å senere på dagen kunne rusle ned på brygga og sette seg ned å se utover havet mens sola steke i ansiktet, er luksus når en er kommet til september. Når en att på til kan gjøre det i en florlett sommerkjole, gir det virkelig en følelse av å ha fått en deilig sommerdag i bonus! Så skal det i rettferdighetens navn sies at jeg er blitt pensjonist. Jeg kan stå opp akkurat når jeg vil og velge friluftslivet når været tillater det.  Det gjør jeg  helt uten tanke på om det er arbeidsdag eller fridag, morgen eller kveld. Fridag eller ikke; Sensommerlykke i september er det lell!

 

Follow my blog with Bloglovin

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *