Tanker om julefeiringen!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

I snart 2000 år har kristne over hele verden feiret jul for å minnes Jesu fødsel. Julekrybben er en viktig del av feiringen for mange, men stemmer den egentlig med evangelienes fremstilling av Jesu fødsel?

Matteus og Lukas er de to eneste evangelistene som har skrevet om Jesu fødsel. I den protestantiske kirken er evangeliet etter Lukas mest brukt og omtales som selve “Juleevangeliet”. Det ikke grunn til å tvile på at Jesus var en historisk person, og at hans foreldre var kjent som Maria og Josef. Men de to fødsels fortellingene er så forskjellige at de ikke begge kan være historisk riktige i sine detaljer.

FOTO: Canva

 

Hvis Jesu fødsel skjedde på Herodes tid, som det står skrevet hos Matteus, må det ha vært før Herodes død i år 4 f.K. Lukas beskrivelse viser imidlertid at det ikke kan ha vært før Kvirinius ble guvernør i Syria i år 6-7 e.K. Matteus’ beretning er sydd rundt en serie profetord, mens Lukas skriver en biografi som fremviser Jesu storhet allerede fra fødselen.

FOTO: Canva

 

Hverken Matteus’ eller Lukas’ beretninger om Jesu fødsel er sanne i den forstand at tekstene er en historisk dokumentasjon. (Stipendiat Anders Martinsen i innlegget Julens gåter) Så er det kanskje ikke hvorvidt beskrivelsene i de to evangeliene er historisk korrekte som er hovedfokuset, men det faktum at evangeliene bidro til selve overleveringen av budskapet om Jesus fødsel gjennom de tidligste kristne tradisjonene.

FOTO: Canva

 

Hvor sentralt er egentlig Juleevangeliet i dagens julefeiring?

Norsk jul handler i stor grad om familiesamvær, god mat og avslapning. Halvparten synes juletre og julepynt er viktig, mens rundt en tredjedel oppgir film og TV, julesanger, gaver og å lese bøker som en sentral del av sin julefeiring.

FOTO: Canva

 

Undersøkelsen viser tydelig at Kirken og Bibelen ikke lenger har en særlig sentral plass i norsk julefeiring. For de fleste er jula en høytid som mer og mer “frikobles” fra budskapet om Jesu fødsel.  Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har nemlig  falt fra 53 prosent til 30 prosent de siste 35 år.

FOTO: Canva

 

Uansett hvorfor vi feirer jul er dette en vanskelig tid for mange. Jula er full av tradisjoner og forventninger, og de færreste av oss tør å gjøre noe annet enn det vi føler er forventet av oss. Selv om de fleste faktisk ønsker å dele julen med andre, er det overraskende mange som ønsker å være alene i jula.

Jeg er en av de som faktisk trives best alene med min kjære mann disse høytidsdagene. “Den yngre” feirer jul med sin far og sine søsken og stortrives med det. Jeg nyter jula best i fred og ro. Jeg kan selvfølgelig være sosial, det står ikke på det. men jeg er ikke et fyrverkeri ute blant mennesker, mer som en sval bris som deltar  blant kjente å kjære der jeg trygt kan være meg selv.

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com/ninaelizabeth.blogg.no/

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

 

FOTO: Ingleson
2 kommentarer

2 thoughts on “Tanker om julefeiringen!

  1. Tanka i natten, tusen takk for at du kom innom min side og ønsket meg inn på din blogg 🙂 Du skriwer enormt bra, fokusert , dyp ( beklager w , har mistet den enkle…) gleder meg til å følge deg widere… Just nå får jeg prøwe finne ro under min dyne så dagens timer den 6 januar kan fylles med aktiw glede og ikke med trøtte gjespelyder Nattinatt <3 Tanka.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *